Imata skrb za paciente in »reševanje« javnega zdravstva res skupni imenovalec?

Imata skrb za paciente in »reševanje« javnega zdravstva res skupni imenovalec?

Kakšna je vaša prva misel, ko steče beseda o zdravstvu? Ali prevagajo občutja v smislu, kako velik poklon si zaslužijo izjemni znanstveno-klinični dosežki naše medicine, ki je v iztekajočem se letu udejanjila kopico inovacij, s katerimi pomaga bolnikom in prenekateremu od njih reši življenje? Vas prevzame hvaležnost do medicinskih ekip in vseh zaposlenih v zdravstvu, ki se, resda ne vsi z enako zavzetostjo, trudijo, skrbijo in tudi pozdravijo paciente z obolenji, med katerimi so bila mnoga v niti ne tako daljni preteklosti neozdravljiva? Ali pa vas, nasprotno, prežema zgolj nemoč, ker tako dolgo čakate na preglede in preiskave, ki bi bili v pomoč pri postavitvi diagnoze in čimprejšnjem začetku zdravljenja, kajti sami si ne morete in ne znate pomagati in ostajate nemočni v boju s sistemskimi mlini na veter? Vas prevzema obup, ker ste, čeprav s kroničnim obolenjem in posledičnimi stalnimi težavami, ostali brez osebnega zdravnika? Ali pa vas navdaja jeza, zaradi neustrezne komunikacije ali oholosti zdravnika ali medicinske sestre? Ste morda veseli, ker politika trdi, da končno vendarle vzpostavlja red v javnem zdravstvu, posledično pa bo konec zaslužkarstva in pohlepnosti v zdravstveni sferi? Morda poznate celo koga izmed dežurnih kritikov, ki v družbenih medijih – bodisi s pravim imenom bodisi anonimno – pomagajo nalagati polena na grmado, na kateri naj bi zgorelo še vse tisto, kar je v našem zdravstvu dobrega?

Imata skrb za paciente in »reševanje« javnega zdravstva res skupni imenovalec?

Veliko je odgovorov na tovrstna (samo)spraševanja, zelo raznolikih, tudi skrb vzbujajočih. Zdravstvo namreč ni nekaj, s čimer bi se veljalo poigravati – kajti takšne igrice se vedno, tako ali drugače, končajo tako, da kratko potegne tisti, ki zdravstvo in storitve v njem zaposlenih najbolj potrebuje. Pacient. In močno se zdi, da je skrb za dobro pacienta v zadnjem obdobju postala precej zlorabljena. 

Pri številnih potezah, s katerimi naj bi odločevalci zaščitili paciente in jim zagotovili izboljšanje dostopnosti, kakovosti in varnosti zdravstvene obravnave, se je pokazalo, da so bili pacienti, na katere so se snovalci zakonodajnih sprememb sklicevali, pravzaprav zgolj krilatica, v imenu katere se je odvijalo vse prej kot skrbno domišljeno »urejanje« našega javnega zdravstva.

In danes je pacient tam, kjer je bil že dolga leta – globoko v čakalnih vrstah, kajti vrata, ki vodijo do diagnostike, so iz različnih razlogov vse bolj priškrnjena. Zdravniki, medicinske sestre in drugi strokovni profili, zaposleni v zdravstvu, pa so v zadnjem obdobju še tesneje ukleščeni v sistemski primež.

Temu je danes soglasno pritrdilo tudi ustavno sodišče. 

Danes je pacient tam, kjer je bil že dolga leta – globoko v čakalnih vrstah, kajti vrata, ki vodijo do diagnostike, so iz različnih razlogov vse bolj priškrnjena.

Epilog slabo domišljenega »urejanja« javnega zdravstva

Čeprav ministrstvo za zdravje, vlada in premier v inventuri opravljenega dela, kjer je bila zdravstvena reforma ves čas izpostavljena kot prednostna naloga, zatrjujejo, da se je usmeritev v krepitev javnega zdravstva že začela obrestovati, klinični vsakdan izpričuje drugačno zgodbo, nenazadnje tudi z (napovedanimi) odhodi vrhunskih klinikov, ki za seboj puščajo zevajočo praznino. Ta se je zgolj v zadnjem letu že močno povečala – z novimi zdravniki, ki so šele začeli dobivati poglobljen uvid v kompleksne plasti medicine in njenih številih specialnosti, pa te praznine še dolgo ne bo mogoče zapolniti.

Novelo zakona o zdravstveni dejavnosti je torej zdaj kot nesprejemljivo, protiustavno in tako za bolnike kot za celotni javnozdravstveni sistem škodljivo pripoznalo tudi ustavno sodišče. 

Novelo zakona o zdravstveni dejavnosti je kot nesprejemljivo, protiustavno in škodljivo pripoznalo tudi ustavno sodišče. 

 

Krhkost sprememb, ki ne temeljijo na konsenzu

Zakaj je bilo treba sprejeti tovrstne spremembe, če imajo zdravstveni zavodi in njihova vodstva že tako ali tako na voljo vse vzvode za odpravo vsakršnih anomalij, povezanih tako s spremljanjem opravljenega dela zaposlenih (v konkretnem primeru zdravnikov) kot tudi z njihovimi odločitvami, povezanimi z dodatnim delom pri drugih izvajalcih? 

To retorično vprašanje je odgovore dobilo v iztekajočem se letu, v okrnjenem delovanju posameznih strok, v številnih odpovedih in v obupanih pacientih. Ti svojih občutij ne izpovedujejo na družbenih omrežjih, kjer imajo glavno besedo dežurni troli oziroma trotlji, ki jim ni mar, četudi bi se vrhunske dobrine in dosežki, ki jih naša družba ima in se z njimi lahko pohvali tudi onkraj meja, na globalni ravni, sesule v prah.

Neusklajene sistemske novosti so epilog dobile v okrnjenem delovanju posameznih strok, v številnih odpovedih in v obupanih pacientih.

Merjenje moči in nemoč pacientov

Zdravniški sindikat, ki že skorajda dve leti izvaja tiho, z zakonodajo zamejeno stavko, na katero so izven zdravstva praktično že vsi pozabili, po odločitvi ustavnega sodišča poudarja, da je »argumentacija vlade padla«. O sindikatovem zahtevku za presojo ustavnosti določb novele omenjenega zakona ustavno sodišče sicer še ni sklepalo, saj je tokrat pod prav(d)ni drobnogled vzelo pobudo strokovnega združenja zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov, ki pa se v konkretnem in že obravnavanem delu pokriva s sindikalnim stališčem, po katerem je poseg v pravico zdravnikov do svobode dela neustaven. Zdravniška združenja so si edina: vladna oziroma zakonodajna prepoved dodatnega dela izven javne zdravstvene službe ni okrepila javnega zdravstva, ampak je dodatno poslabšala kadrovsko sliko sistema.

Kako pa je s poslabšanjem položaja pacientov, predvsem tistih, ki ostajajo brez ustrezne strokovne obravnave? Odločitev ustavnega sodišča še ni prinesla konkretnih sprememb, kajti državni zbor ima na voljo leto dni, da odpravi neustavnost nastalega položaja. Bolnik v teh razmerah in razmerjih ostaja nemočen, prepuščen zmuzljivosti lastnega zdravja in (ne)dosegljivosti zdravstvenih ekip. 

Bolnik v danih sistemsko pogojenih razmerah in razmerjih ostaja nemočen, prepuščen zmuzljivosti lastnega zdravja in (ne)dosegljivosti zdravstvenih ekip.

 

Ni vse idealno ...

In medtem ko se kot pacienti po eni strani srečujemo z izjemno srčnostjo in dobrimi praksami, za katere bi v prenesem smislu lahko rekli, da zdravijo že sami po sebi, se je po drugi strani tudi v zdravstveni sferi še vedno mogoče srečati tudi z arogantnostjo in nespoštovanjem do pacientov, njihovega časa, počutja in občutij. Kako, denimo, lahko pacienta z drugega konca Slovenije naročijo na poglobljen posvet s kirurgom, ko pacient prispe na dogovorjeni posvet, pa ga, brez prisotnosti kirurga, odpravijo v zgolj treh minutah – brez opravičila, brez pojasnila? Kako lahko medicinska sestra pacienta, ki upravičeno pričakuje posvet z osebno zdravnico, ki pozna njegovo občutljivo zdravstveno stanje, odpravi z nekaj hladnimi besedami in dodelitvijo termina na edini dan, ko je njegova zdravnica odsotna?

Veliko je takih »malenkosti«, ki kličejo po izboljšavah. A te se začnejo v sistemu samem, v mikrookolju, pri slehernem posamezniku, ki mora poznati tako pomen človečnosti kot tudi težo samokritike, da je lahko res dober strokovnjak, ki zna svoje znanje unovčiti v dobro vseh, ki jih zdravi.

Veliko je »malenkosti«, ki kličejo po izboljšavah. A te se začnejo pri slehernem posamezniku, ki mora poznati tako pomen človečnosti kot tudi težo samokritike, da je lahko res dober strokovnjak, ki zna svoje znanje unovčiti v dobro vseh, ki jih zdravi.

... in samohvala ni nikoli dobra rešitev

Samohvala ni nikoli dobra rešitev, njena plitkost je vse prehitro razgaljena. Kaj je vlada v zadnjem obdobju naredila dobrega s tem, da je, tudi s spodbujanjem sovraštva in rušenjem zaupanja v obstoječe zdravstvene institute in institucije, izrazito vplivala na slabšanje že tako ali tako krhkega zaupanja med pacienti in zdravniki, medicinskimi sestrami ter drugimi zdravstveni delavci?

Seveda bo zdaj – tem intenzivneje, čim bolj se bodo bližale volitve – prišlo na vrsto kazanje s prstom na krivce za aktualne in akutne tegobe javnega zdravstva, za slabo dostopnost do zdravstvenih storitev in za posledično slabšanje kakovosti in varnosti. A bistveno učinkoviteje od tega bi bilo, če bi se – zdajšnji ali prihodnji – odločevalci zazrli vase in opravili iskreno inventuro ter uvideli, zakaj prezrtje in preslišanje argumentov tistih, ki z medicino sobivajo, škodi predvsem pacientom oziroma bolnikom.

Kaj je vlada v zadnjem obdobju naredila dobrega s tem, da je, tudi s spodbujanjem sovraštva in rušenjem zaupanja v obstoječe zdravstvene institute in institucije, izrazito vplivala na slabšanje že tako ali tako krhkega zaupanja med pacienti in zdravniki?

Čas za spremembo fokusa?

Jasno je, da je anomalije v sistemu, ki jih ni malo – in tako je v resnici v vseh sferah in vseh profesijah – treba odpraviti, delovanje izboljšati in ga optimizirati. Vendar ne tako, da s tem nekdo uresničuje zgolj svojo vizijo. Kajti fokus tovrstnih vizij je, kot se je pokazalo in se kaže v celotnem obdobju slovenske samostojnosti, vse prepogosto usmerjen zgolj v politične interese. Ti pa z zdravjem prebivalstva nimajo prav nič skupnega.

Čas bi bil, da se ta fokus spremeni. In res ne bi bilo napak, da se odgovorni zavedo smiselnosti razmisleka o tem. Potem se bomo z veliko večjim veseljem in iskrenostjo pogovarjali tudi o dosežkih medicine, ki se bo lahko posvečala bistvu svojega delovanja – skrbi za paciente in njihovo zdravje.

Fokus politično-odločevalskih vizij je, kot se je pokazalo in se kaže v celotnem obdobju slovenske samostojnosti, vse prepogosto usmerjen zgolj v politične interese. Ti pa z zdravjem prebivalstva nimajo prav nič skupnega.

stetoskop poslušanje srca simbolična fotografija

Simbolične fotografije: iStock

Vaš komentar?

Komentirate lahko na naši facebook strani.



Značke

javno zdravstvo pod povečevalom

Najbolj brano

logotip

 

Video

video ikona