Nov šablonski primer lažnivega oglaševanja: »čudežno zdravilo«, ki naj bi povrnilo vid

Nov šablonski primer lažnivega oglaševanja: »čudežno zdravilo«, ki naj bi povrnilo vid

»Mladi zdravnik iz Ljubljane je prejel najprestižnejše priznanje v Sloveniji na področju oftalmologije in biotehnologije za razvoj inovativne medicine, ki lahko povrne vid v katerikoli starosti.« Ta »prodorna novička«, uvrščena v rubriko »zadnje novice« v »novicah iz zdravja in medicine Mednews«, je ponovni primer zavajajočega oglaševanja, ki Slovencem po zelo prepoznavnem modelu obljublja »čudežno zdravilo«, pri tem pa se sklicuje na neobstoječe strokovnjake, objavlja na spletnih straneh, v »medijih« z ukradeno identiteto in tudi v nekaterih verodostojnih slovenskih medijih, v upanju, da bo nekdo, ki si – kot v konkretnem primeru – srčno želi povrnitve vida, s pomočjo svojca ali znanca kliknil na povezavo, prek katere bo lahko naročil neobstoječe zdravilo, ga plačal in prejel – ništrc.

Nov šablonski primer lažnivega oglaševanja: »čudežno zdravilo«, ki naj bi povrnilo vid

Primerov takega oglaševanja je ogromno, a tovrstne goljufije so se v zadnjem času začele vrstiti še bolj pospešeno kot v preteklosti. Trenutno aktualno propagiranje »čudežnega zdravila«, ki naj bi z vsebovanimi učinkovinami komurkoli v kateremkoli življenjskem obdobju povrnilo izgubljeni vid, je predsednica Združenja oftalmologov Slovenije izr. prof. dr. Barbara Cvenkel javno demantirala, kajti, kot poudarja specialistka oftalmologije: »Vse trditve so lažne in ljudi zavajajo z namenom pridobitve finančnih koristi. Predvsem pa so nevarne, saj bolniki lahko opustijo zdravljenje ali pa očesnega zdravnika obiščejo prepozno, kar bolniku lahko povzroči nepopravljivo škodo.«

Lažni oglas
Aktualni primer lažnivega oglasa, ki obljublja povrnitev vida, pri čemer se sklicuje na neobstoječe strokovnjake in izmišljene institucije

Dr. Barbara Cvenkel v sklopu javnega opozorila, ki ga je objavila Zdravniška zbornica Slovenije, izpostavlja skrb vzbujajočo pojavnost številnih zavajajočih in neresničnih objav o »čudežnih zdravilih« za zdravljenje različnih bolezni, pri čemer se osredotoči na zadnjo med njimi, saj ta poskuša posegati v strokovno področje oftalmologije s številnimi neresničnimi podatki: »Oglašuje tablete, ki naj bi pozdravile številne očesne bolezni in povrnile vid v katerikoli starosti. Pri razvoju tega 'zdravila' se objava sklicuje na sodelovanje s strokovnjaki iz 'Znanstvenega centra za oftalmologijo v Sloveniji' in na klinično preizkušanje zdravila,« vendar nič od tega ne drži. Tako zdravilo ne obstaja in tako tudi o kliničnem preizkušanju učinkovanja »tablet«, ki jih poskušajo prodati avtorji spornega in goljufivega oglasa, ni mogoče govoriti. Center, ki ga omenjajo, v Sloveniji ne obstaja.

BARBARA CVENKEL

Vse trditve so lažne in ljudi zavajajo z namenom pridobitve finančnih koristi. Predvsem pa so nevarne, saj bolniki lahko opustijo zdravljenje ali pa očesnega zdravnika obiščejo prepozno, kar bolniku lahko povzroči nepopravljivo škodo.

izr. prof. dr. Barbara Cvenkel, predsednica Združenja oftalmologov Slovenije

Škodljivo početje, ki praviloma ostaja brez prav(d)nega epiloga

Omenjena novica je šablonski primer lažnivega oglaševanja, ki se ne pojavlja le na spletnih straneh z ukradeno identiteto, ampak se ta vsebina s pomočjo različnih oglaševalskih prijemov pojavlja tudi v obstoječih medijih oziroma v sklopu njihovih spletnih objav, h katerim »prilepijo« tovrstne zavajajoče oglase. Ti mediji imajo od tega finančno korist, s katero zadostijo kapitalskim interesom lastnikov – na škodo zdravja bralcev.

Zdravniška zbornica je sum kršitve zakonodaje v konkretnem primeru prijavila dvema pristojnima organoma – javni agenciji za zdravila in medicinske pripomočke (JAZMP), prek urada za informacijsko varnost pa tudi na SI-CERT –, objavila pa je tudi javno opozorilo stroke o nevarnostih tovrstnih oglasov.

Zdravniška zbornica je sum kršitve zakonodaje v konkretnem primeru prijavila dvema pristojnima organoma – javni agenciji za zdravila in medicinske pripomočke (JAZMP), prek urada za informacijsko varnost pa tudi na SI-CERT.

Kaj se skriva za takšno pokvarjeno oglaševalsko mrežo?

O tej problematiki smo v minulih letih na zdravstvenem portalu podrobneje pisali in opozarjali na pasti zavajajočih oglasov, pa naj je šlo za lažnivo obljubljanje ozdravitve revmatoloških obolenj, debelosti ali sladkorne bolezni, popolne regeneracije sluha ali raznorazne »vsemogočne čudežne kreme« ... 

O možnih ukrepih smo se pozanimali tudi pri pristojnih institucijah, ki pa so bile, vsaj doslej, pri ukrepanju nemočne in neuspešne – kljub poplavi tovrstnih oglasov in zlorab, ki lahko povzročijo ogromno škode. 

V podjetju SI-CERT, nacionalnem odzivnem centru za obravnavo incidentov s področja varnosti elektronskih omrežij in informacij, so nam, denimo, pojasnili, da je take spletne strani težko oziroma praktično nemogoče umakniti, saj so strežniki s sporno vsebino nameščeni v tujini. Pri tem ne velja pozabiti, da ima vsak tak oglaševalec – posameznikov in združb, ki si obetajo profit od takšnega zavajanja, je ogromno – razpredeno gosto mrežo. Malo morje takšnih oglasov je razpršenih po nešteto spletnih straneh, ki vodijo na številne spletne povezave za nakup; te povezave in objave lahko njihov avtor oziroma upravljavec sproti ukinja in ustvarja nove – in to počne v številnih državah po svetu, ne le v Sloveniji. 

Če pa obravnava takšnega incidenta pride tako daleč, da bi v konkretnem primeru lahko ukrepali, se praviloma zgodi, da podatki in kontakti izginejo, v istem hipu pa se v novi preobleki pojavijo drugje – prisoten ostaja le »zlobni duh«, ki ima vedno in povsod en in isti namen: zlorabiti šibkost obolelih, ki so se v želji po zdravju in življenju pripravljeni oprijeti zadnje bilke upanja. In na žalost je včasih to tudi zlagani glas o »čudežnem zdravilu«, ki pa zdravja nikoli ne povrne.

V podjetju SI-CERT, nacionalnem odzivnem centru za obravnavo incidentov s področja varnosti elektronskih omrežij in informacij, so nam pojasnili, da je take spletne strani težko oziroma praktično nemogoče umakniti, saj so strežniki s sporno vsebino nameščeni v tujini. 

Če pa obravnava takšnega incidenta pride tako daleč, da bi v konkretnem primeru lahko ukrepali, se praviloma zgodi, da podatki in kontakti izginejo, v istem hipu pa se v novi preobleki pojavijo drugje.

Ostržek

Simbolične fotografije: iStock; portret Barbare Cvenkel: STA

Vaš komentar?

Komentirate lahko na naši facebook strani.



Značke

Lažno oglaševanje za zdravila

Najbolj brano

logotip

 

Video

video ikona