Vse pogostejše zlorabljanje identitet poznanih zdravnikov za goljufivo oglaševanje »čudežnih zdravil«, ki obolelim ne pomagajo, ampak jim lahko resno škodijo

Vse pogostejše zlorabljanje identitet poznanih zdravnikov za goljufivo oglaševanje »čudežnih zdravil«, ki obolelim ne pomagajo, ampak jim lahko resno škodijo

Zlorabljanje identitet zdravnikov in tudi zdravstvenih ustanov ni novost. Na omenjeni problem smo na zdravstvenem portalu pogosto opozarjali, vendar imajo uradne institucije očitno zvezane roke oziroma ostajajo nemočne, saj sta nadzor nad oglaševanjem »čudežnih zdravil«, ki naj bi po rokohitrski poti pozdravile neozdravljive bolezni in nepopravljiva stanja, in ukrepanje proti takšnim oglaševalcem praktično neizvedljiva. Oglaševalci ostajajo nepoznani, kajti delujejo s strežnikov v drugih državah, ki jih, če zlagani in škodljivi oglasi pri nas vzbudijo preveč neželjene pozornosti, hitro prestavijo drugam. Vedno znova pa znajo poiskati oglaševalski prostor, kjer tovrstne oglase »prilepijo« k resnim, verodostojnim vsebinam – ali pa zakupijo prostor v družbenih medijih, kjer nas po novem uveljavljeni zdravniki v kratkih video posnetkih nagovarjajo, resda s pomočjo umetne inteligence s precej popačenim glasom, k nakupu pripravkov, ki niso le neučinkoviti, ampak so (ker so učinkovine v njih nepoznane) lahko tudi zelo škodljivi in bolezensko stanje le še poslabšajo.

Vse pogostejše zlorabljanje identitet poznanih zdravnikov za goljufivo oglaševanje »čudežnih zdravil«, ki obolelim ne pomagajo, ampak jim lahko resno škodijo
Na naslovni fotografiji so posnetki zaslona iz videa, v katerem so goljufivi prodajalci »čudežnih zdravil« zlorabili identiteto prof. dr. Sama Zvera. V izseku iz video pogovora, ki so ga uporabili za oglaševanje svojih ničvrednih izdelkov, so ponaredili njegov glas in mu s pomočjo umetne inteligence pripisali izjave, ki jih ni in jih osebno tudi ne bi nikoli izrekel, govorijo pa v prid uporabi izdelkov, ki jih prodajajo goljufivci. Zato iskreno priporočilo: ne nasedajte nepreverjenim oglasom, ki vas lahko stanejo veliko več od zneska, plačanega za nič.

V resnici je take oglase mogoče hitro prepoznati – po slabi, polomljeni slovenščini, po neverjetnih obljubah o tako rekoč takojšnji odpravi gluhosti, revme, bolečih sklepov in nasploh vseh težav, ki najpogosteje tarejo sodobnega človeka, ko ta stopi skozi vrata, ki vodijo v zrelejša leta. Ko pa v video izseku pogovora, objavljenega na družbenih omrežjih, zagledaš poznanega in priznanega hematologa prof. dr. Sama Zvera, ki s povsem tujim, s pomočjo umetne inteligence ustvarjenim glasom pojasnjuje, po zaslugi katere kreme, s katero da se maže že tri desetletja, nikoli nima težav s sklepi, uvidiš, da pokvarjena domišljija spletnih goljufov preprosto nima meja. Vprašala sem se, koliko starejših, ki prof. dr. Zvera resnično cenijo zaradi njegovih iskrenih prizadevanj za dobro bolnikov in ki so videli ta »pogovor«, je vsaj malce pomislilo na to, da bi nedelujočo žavbo naročili. Četudi se je to zgodilo le enemu, je to preveč.

Zanimalo me je, kako sploh je mogoče, da se mi je takšen oglas na družbenih omrežjih prikazal. Razlog je bil na dlani, kajti na goljufivi oglas se je odzvala gospa, ki je po naključju tudi moja facebook prijateljica. Pod oglas, ki ga očitno ni prepoznala kot kaznivo goljufijo, je zapisala, da si vneto koleno in stegnenico brez vsakršnega učinka že štiri mesece prši s sprejem, naročenem in kupljenem pri plačniku oglasa – ta se je predstavljal kot podjetje, ki da zastopa prof. dr. Sama Zvera in »njegov« izdelek, ki naj bi bil narejen po podedovanem receptu.

S pomočjo umetne inteligence poznane zdravnike postavijo v vlogo oglaševalcev zvarkov

Na takšno oglaševanje, ki je zaradi zlorabljanja identitete uglednih posameznikov in ogrožanja zdravja kupcev oziroma bolnikov na račun povsem izmišljenih navedb nezakonito, se je ponovno odzvala tudi Zdravniška zbornica Slovenije, kjer opažajo vse več tovrstnih zlorab. »Gre za resne zlorabe, kjer neznanci brez vednosti in soglasja naših članov uporabljajo njihovo ime, fotografije ter celo izjave, ki jih nato z umetno inteligenco spremenijo in nadomestijo z izmišljenimi vsebinami. Te vsebine praviloma služijo oglaševanju domnevnih 'čudežnih zdravil', ki nimajo strokovne podlage, in odvračanju od uradne medicine, zato lahko resno ogrozijo zdravje ljudi.«

Med zadnjimi zdravniki, katerih identiteta je bila zlorabljena na tak način, je prof. dr. Zlatko Fras, strokovni direktor Interne klinike ljubljanskega UKC – z uporabo umetne inteligence so spremenili vsebino njegove video izjave in mu pripisali besede in trditve, ki jih nikoli ni izrekel. 

Zdravniška zbornica opozarja: »Gre za resne zlorabe, kjer neznanci brez vednosti in soglasja naših članov uporabljajo njihovo ime, fotografije ter celo izjave, ki jih nato z umetno inteligenco spremenijo in nadomestijo z izmišljenimi vsebinami.«

»Tovrstne objave so neresnične, zavajajoče in lažne«

Pred tem so, da bi prodali čim več ničvrednih pripravkov, ki jim pripisujejo »čudežne« učinke, zlorabili identitete številnih drugih slovenskih zdravnikov, med katerimi so prof. dr. Tadej Battelino, prof. dr. Matija Tomšič, prof. dr. Alojz Ihan, prof. dr. Tatjana Lejko Zupanc, izr. prof. dr. Juš Kšela, dr. Erik Brecelj, dr. Mario Fafangel, prof. dr. Bojana Beović, David Zupančič, asist. Darko Siuka in mnogi drugi.

Zaradi tovrstnega zavajanja javnosti zdravniška zbornica ponovno poudarja, da zdravniki nikoli ne oglašujejo konkretnih zdravil in ne obljubljajo čudežnih ozdravitev, ki naj bi se zgodile po zaslugi določenih preparatov ali prehranskih dodatkov. 

»Tovrstne objave so neresnične, zavajajoče in lažne. Njihov namen je zgolj finančni dobiček tistih, ki stojijo za njimi, pri tem pa je lahko resno ogroženo zdravje ljudi,« so v zbornici izpostavili v odzivu na takšne zlorabe, ki jih dosledno prijavljajo pristojnim institucijam: tržnemu inšpektoratu, zdravstvenemu inšpektoratu, javni agenciji za zdravila in medicinske pripomočke (JAZMP) in policiji. Toda, kot dodajajo: »Kljub temu so se lažne spletne strani in objave začele širiti še hitreje, pogosto prek tujih strežnikov in s pomočjo plačanih oglasov na družbenih omrežjih.«

Ne odzivajte se na sumljive objave, ne kupujte mačka v žaklju, ne verjemite sumljivim, v zelo slabi slovenščini zapisanim ali povedanim zagotovilom o »čudežnih« mazilih, pršilih, tabletah ali kapsulah, ki naj bi vam v trenutku vrnile že zdavnaj načeto zdravje.

Bodite pozorni na znake, ki omogočajo takojšnjo prepoznavo lažnivega oglasa

Gre torej za ponavljajoče se in vse pogostejše zlorabe, ki ne pomenijo le kršitve osebnostnih pravic zdravnikov, temveč lahko tudi resno ogrozijo zdravje ljudi, kajti za nakup izdelkov, ki naj bi prinesli skorajda takojšnjo »ozdravitev«, se odločajo zlasti starejši, ki imajo resne težave zaradi različnih kroničnih obolenj in njihovih posledic. Zato upajo, da jim bo ponujana pomada prinesla olajšanje – in pri tem niti niso pozorni na sicer zlahka prepoznavne znake, po katerih je mogoče prepoznati lažnivo oglaševanje. 

Zaradi zavajanja najranljivejših skupin prebivalstva s trditvami o učinkovitosti izdelkov, ki pa v resnici nimajo nikakršne znanstvene utemeljitve, pa tudi zaradi zlonamernega rušenja zaupanja v zdravstveno oziroma zdravniško stroko stanovsko združenje prosi vsakogar, ki naleti na takšen oglas, naj bo pri branju ali poslušanju tovrstnih vsebin skrajno previden, naj jih ne deli in naj, če je le mogoče, obvesti pristojne institucije. »Od pristojnih organov pa pričakujemo, da bodo v okviru svojih pooblastil sprožili ustrezne postopke za preprečitev širjenja neresničnih informacij, ogrožanja zdravja ljudi in nezakonitega oglaševanja.«

Vse pogostejše zlorabe ne pomenijo le kršitve osebnostnih pravic zdravnikov, ampak lahko tudi resno ogrozijo zdravje ljudi. Za nakup izdelkov, ki naj bi prinesli skorajda takojšnjo »ozdravitev«, se namreč odločajo zlasti starejši, ki imajo resne težave zaradi različnih kroničnih obolenj in njihovih posledic, zato upajo, da jim bo ponujana pomada prinesla olajšanje – in pri tem niti niso pozorni na sicer zlahka prepoznavne znake, po katerih je mogoče prepoznati lažnivo oglaševanje. 

zavajanje bolnikov - oglaševanje neobstoječih zdravil / zloraba identitet zdravnikov
Izseki iz video oglasa, objavljenega na družbenih omrežjih, v katerem so goljufivi prodajalci »čudežnih zdravil« zlorabili identiteto priznanega slovenskega hematologa prof. dr. Sama Zvera.

Fotografije: posnetki zaslona goljufivega in nezakonitega video oglasa z ukradeno identiteto zdravnika

Vaš komentar?

Komentirate lahko na naši facebook strani.



Značke

Najbolj brano

logotip

 

Video

video ikona