Oživljanje kmalu tudi del šolskega kurikula

Oživljanje kmalu tudi del šolskega kurikula

Program Otroci rešujejo življenja je pobuda za izobraževanje osnovnošolcev o temeljnih postopkih oživljanja, ki je na odgovor čakala skoraj poldrugo leto. A zdaj vendarle kaže, da bo za ključna znanja o oživljanju poskrbljeno tudi v sklopu osnovnošolskega kurikula.

Oživljanje kmalu tudi del šolskega kurikula
Za ključna znanja o oživljanju bo kmalu poskrbljeno tudi v sklopu osnovnošolskega kurikula. Foto: iStock

Slovenski reanimacijski svet je, skupaj s sopodpisniki, oktobra 2016, ob evropskem dnevu oživljanja, na ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport poslal pobudo za uvedbo obveznega, dve uri trajajočega nacionalnega izobraževalnega programa iz temeljnih postopkov oživljanja, poimenovanega Otroci rešujejo življenja. Odgovor je prišel pred kratkim.

Kot je za Zdravstveniportal.si danes pojasnil dr. Primož Gradišek, predsednik Slovenskega reanimacijskega sveta pri Slovenskem združenju za urgentno medicino, so pred kratkim prejeli pozitivni odgovor republiškega Zavoda za šolstvo.

Aprila bo na zavodu za šolstvo prvi sestanek na to temo. Takrat naj bi se dogovorili, kako primerno izobraziti osnovnošolske učitelje, ki bodo nosilci izobraževanje otrok iz postopkov oživljanja – in se predvidoma tudi uskladili, kdaj bi lahko začeli s tovrstnim izobraževanjem učencev 7. in 9. razreda.

V skandinavskih državah to učenje obvezno že deset let

Omenjena iniciativa, pod katero so poleg združenja za urgentno medicino (predsednik mag. Rajko Vajd) in reanimacijskega sveta podpisani tudi prof. dr. Dušan Keber kot predsednik RKS, zdravnik Zdenko Šalda v imenu Iniciative za AED in Gregor Pajić kot guverner Zveze Lions klubov, distrikt 129, izhaja iz podobnih pobud (Kids save lives) Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) in evropskega parlamenta.

Podpisniki pobude Otroci rešujejo življenja se sklicujejo na raziskave, ki so pokazale, da k povečanju deleža očividcev nenadnega srčnega zastoja, laikov, ki nemudoma začnejo z oživljanjem, pripomore prav obvezno učenje otrok o oživljanju. Tak pristop se vse bolj  širi, v skandinavskih državah, denimo, je učenje temeljnih postopkov oživljanja za šolajoče se otroke obvezno že ducat let.

Zato je tudi pri nas nastala pobuda, po kateri naj bi dve uri trajajoče učenje postopkov oživljanja dodali v obstoječi šolski program – kot (kroskurikularno) vsebino, povezano v sklopu dveh predmetov, biologije in športne vzgoje.

Dve uri trajajoče učenje postopkov oživljanja naj bi dodali v obstoječi šolski program – kot (kroskurikularno) vsebino, povezano v sklopu dveh predmetov, biologije in športne vzgoje.

Takojšnje oživljanje – največje zagotovilo za preživetje

Oživljanje človeka, ki mu zastane srce, bistveno poveča možnosti za njegovo preživetje. Število preživelih po srčnem zastoju – tega pri nas vsako leto doživi približno 1600 ljudi – je prav po zaslugi takojšnjega začetka oživljanja kar do štirikrat večje kot v primeru, če si opazovalec ne upa ukrepati in raje počaka na strokovno pomoč. Vsako minuto, v kateri očividec okleva z začetkom oživljanja, se verjetnost, da bo človek s srčnim zastojem preživel, zmanjša za deset odstotkov.

Danes se pri nas za takojšnje oživljanje odloči le 30 odstotkov očividcev. Če pa bi se, nasprotno, v Sloveniji pogosteje odločali za takojšnje ukrepanje, bi vsako leto pri nekaj sto ljudeh, ki zdaj zaradi prepočasnega ukrepanja umrejo, preprečili, da jim zaradi nenadnega srčnega zastoja ugasne življenje.

Kar 70 odstotkov srčnih zastojev se zgodi v domačem okolju. V 55 odstotkih primerov človek, ki mu zastane srce, ni sam – vendar še vedno velika večina ljudi, ki so priča nenadnemu srčnemu zastoju, ne pomaga sama, ampak »le« pokliče pomoč na številko 112.

Zakaj je nujno ukrepati takoj?

S takojšnjo masažo srca očividec pomaga, da srce obolelega doseže vsaj 30 do 40 odstotkov normalnega iztisa; tako zagotovi kisik, glukozo, hranila, ki jih možgani sicer ne bi dobili – posledice pa bi bile nepopravljive.

Po drugi strani pa odzivni časi ekip nujne medicinske pomoči niso optimalni, zato je bistveno pomembneje in učinkoviteje, da bi znalo in hotelo pomagati takoj, brez bojazni in oklevanja, čim več ljudi.



Vas zanima več vsebin s podobnimi ali istimi značkami?
Vabimo vas k raziskovanju in branju.
112 AED avtomatski defibrilator kurikul masaža srca nenadni srčni zastoj Otroci rešujejo življenja oživljanje Primož Gradišek zastoj srca

Srčni zastoj – namesto strahu takojšnje oživljanje

Kar 70 odstotkov srčnih zastojev se zgodi v domačem okolju. V 55 odstotkih primerov človek, ki mu zastane srce, ni sam – vendar še vedno velika večina ljudi, ki so priča nenadnemu srčnemu zastoju, ne pomaga sama, ampak »le« pokliče pomoč na številko 112. Izkušnja skandinavskih držav kaže, da se ozaveščenost o nujnosti takojšnjega ukrepanja lahko pomembno spremeni tudi z obveznim učenjem temeljnih postopkov oživljanja v sklopu šolskega kurikula.

Najbolj brano

logotip

 

Video

video ikona